Dekkstruktur - betegnelse og forklaring
- Dekkets karosserilag (9) består av tekstilkabler, dvs. (tekstiltråder som går under dekkets slitebane, mot dekkets rullende retning) vevd i ett eller to lag, og holdes sammen av flere lag gummi.
- Dekkets belte eller beltelag (8) skaper stabilitet i kroppen og i form av dekket.
- Såkalte klemmer (10) fungerer som en tetning mellom felgen og dekket og består av vridde ståltråder.
- På slutten kommer den såkalte slitebanen (1), som er den delen av dekket som veidekket vanligvis kommer i kontakt med. Slitebanen består av syntetisk gummi og naturgummi i forskjellige kombinasjoner, som sammen med
- dekkmønsteret (2) er det som gir dekket dets spesifikke egenskaper. Gummiblandingen (i mange moderne dekk, for eksempel, er silisiumbasert silika satt inn i gummiblandingen for å gi dekket en lavere rullemotstand) og dekkmønsteret styrer blant annet dekkens retningsstabilitet, vannevakuering, og bremse- og grepevne. Sistnevnte eiendommer kontrolleres i stor grad av ...
- … Dekksidene (5) der jo flere tak dekkmønsteret har, jo bedre grep får dekket på veibanen. Hvordan sapingene er plassert, styrer også vannevakueringen, slik at risikoen for akvaplaning reduseres. Dette er selvfølgelig viktig for både sommerdekk så vel som for friksjonsdekk eller piggdekk.
Mønsterdybde på dekket
Dekkets mønsterdybde er ekstremt viktig for kjøreegenskapen. Kjøring med for lav mønsterdybde medfører flere sikkerhetsrisiko ettersom dekkene blir mer utsatt for skade, risikoen for vannplaning øker og dekkens ytelse forverres betydelig. Bremselengden øker markant når dekkets mønsterdybde faller under 3 mm, og det er derfor den minste tillatte mønsterdybden på vinterdekk bare er 3 mm. Du kan enkelt sjekke mønsterdybden selv eller ved å spørre oss på Dekkpartner