Tønsberg Vulk AS
Åpningstider
  • Mandag 07.15 - 15.30
  • Tirsdag 07.15 - 15.30
  • Onsdag 07.15 - 15.30
  • Torsdag 07.15 - 15.30
  • Fredag 07.15 - 15.30
Kontakt oss
Tønsberg Vulk AS
Barkåker

Tønsberg Vulk AS

Korniveien 4
3157 Barkåker
Åpningstider
  • Mandag 07.15 - 15.30
  • Tirsdag 07.15 - 15.30
  • Onsdag 07.15 - 15.30
  • Torsdag 07.15 - 15.30
  • Fredag 07.15 - 15.30
Bytt forhandler
Tønsberg Vulk AS

Tønsberg Vulk AS

Korniveien 4
3157 Barkåker
Åpningstider
  • Mandag 07.15 - 15.30
  • Tirsdag 07.15 - 15.30
  • Onsdag 07.15 - 15.30
  • Torsdag 07.15 - 15.30
  • Fredag 07.15 - 15.30
Bytt forhandler

Dekkets materiale og oppbyggning

Hvordan fungerer dekkmønsteret egentlig, og hvilken funksjon oppfyller mønstervariasjonene? Her forklarer vi begrepene dekkkonstruksjon!

Selv om dekk har forskjellige egenskaper - avhengig av dekktype og om det er et sommerdekk eller vinterdekk, samt avhengig av hvilken produsent dekket kommer fra - har alle dekkene omtrent samme grunnstruktur.

1. Slitebane
2. Mønster
3. Lamell
4. Spor
5. Seip
6. Skulder
7. Beskyttende lagring
8. Beltelager
9. Rammelager
10. Cord

Dekkstruktur - betegnelse og forklaring

  • Dekkets karosserilag (9) består av tekstilkabler, dvs. (tekstiltråder som går under dekkets slitebane, mot dekkets rullende retning) vevd i ett eller to lag, og holdes sammen av flere lag gummi.
  • Dekkets belte eller beltelag (8) skaper stabilitet i kroppen og i form av dekket.
  • Såkalte klemmer (10) fungerer som en tetning mellom felgen og dekket og består av vridde ståltråder.
  • På slutten kommer den såkalte slitebanen (1), som er den delen av dekket som veidekket vanligvis kommer i kontakt med. Slitebanen består av syntetisk gummi og naturgummi i forskjellige kombinasjoner, som sammen med
  • dekkmønsteret (2) er det som gir dekket dets spesifikke egenskaper. Gummiblandingen (i mange moderne dekk, for eksempel, er silisiumbasert silika satt inn i gummiblandingen for å gi dekket en lavere rullemotstand) og dekkmønsteret styrer blant annet dekkens retningsstabilitet, vannevakuering, og bremse- og grepevne. Sistnevnte eiendommer kontrolleres i stor grad av ...
  • … Dekksidene (5) der jo flere tak dekkmønsteret har, jo bedre grep får dekket på veibanen. Hvordan sapingene er plassert, styrer også vannevakueringen, slik at risikoen for akvaplaning reduseres. Dette er selvfølgelig viktig for både sommerdekk så vel som for friksjonsdekk eller piggdekk.

Mønsterdybde på dekket

Dekkets mønsterdybde er ekstremt viktig for kjøreegenskapen. Kjøring med for lav mønsterdybde medfører flere sikkerhetsrisiko ettersom dekkene blir mer utsatt for skade, risikoen for vannplaning øker og dekkens ytelse forverres betydelig. Bremselengden øker markant når dekkets mønsterdybde faller under 3 mm, og det er derfor den minste tillatte mønsterdybden på vinterdekk bare er 3 mm. Du kan enkelt sjekke mønsterdybden selv eller ved å spørre oss på Dekkpartner