Nyheter

Husk å sjekke dekkene før du legger i vei

Dekkene er bilens eneste kontaktflate mot veibanen og utgjør dermed et viktig sikkerhetsmoment. Lovens minstekrav til mønsterdybde for sommerdekk er 1,6 millimeter, men sikkerhetsrisikoen kan faktisk øke betraktelig allerede når mønsterdybden slites ned mot 3 millimeter.

Vannplaning, en sommerrisiko

Risikoen for vannplaning øker kraftig når mønsterdybden kryper under 3 millimeter og ned mot lovens minstekrav. En test Nokian Tyres har gjort viste at med 5 millimeter vann på veien vannplanet en bil med 1,6 millimeter mønsterdybde ved 76 km/t. Den samme bilen med nye dekk nådde først vannplaningsterskelen ved 96 km/t. I Norge, eller Europa for øvrig, er det ikke uvanlig med et kraftig regnskyll eller to i løpet av sommeren … I tillegg er det verdt å huske på at slitte dekk blir enda farligere jo tyngre bilen er lastet og jo fortere man kjører!

Hva slags dekk skal jeg velge?

Det er umulig å lage et dekk som har topp egenskaper under alle forhold. Et nordisk klima krever at du som bileier i enda større grad må ta hensyn til hvilke kjøreforhold du har før du velger dekk.

Prestasjonene på våt og tørr asfalt blir ofte dårligere etter hvert som egenskapene på is og snø blir bedre. Spør om råd hos din lokale DekkPartner.

Kjettinger til påskeføret!

Før du legger i vei mot påskefjellet bør du sjekke at bilen er ekstra godt skodd!

Ta kontakt med din lokale DekkPartner så hjelper vi deg med valg av riktig kjetting. Det er som kjent bedre å være føre var … God påsketur!

Lad opp batteriene før vinteren

Husk å sjekke batteriet før du legger ut på kjøretur vinterstid. Lave temperaturer er en påkjenning for batteriet og dårlige batterier blir brutalt avslørt. Det kan bli en kald opplevelse.

Når det nærmer seg 20 minusgrader reduseres batterikapasiteten med over 60 prosent, samtidig trenger bilen ekstra mye strøm for å starte. Bruk motorvarmer for å redusere motorslitasjen.

Sjekk også spenningen i batteriet. Er den for lav, bør batteriet lades. På eldre biler kan det lønne seg å teste ladespenningen og væskenivået.

Det finnes ikke vedlikeholdsfrie batterier, noen trenger du bare ikke sjekke fullt så ofte.

Vi hjelper deg gjerne med nytt batteri, og gir deg et godt utgangspunkt for en god tur, i en varm bil.

Livsfarlig med piggfrie dekk

Selv om det er lov å kjøre med piggfrie dekk om sommeren, er det absolutt ikke å anbefale.

Kjører du med piggfrie dekk om sommeren kan du utsette deg selv og andre bilister for stor fare. Et piggfritt vinterdekk ser kanskje ut som et sommerdekk, men bør under ingen omstendigheter brukes om sommeren.

– Bremselengden på våt asfalt får en dramatisk økning med piggfrie vinterdekk
– Vannplaning rett frem og i svinger skjer ved langt lavere hastighet
– Kjøreegenskapene på våt vei reduseres betraktelig.
– Kjøreegenskapene på tørr vei blir også betraktelig redusert.

På tide å legge inn sommergiret

Første mandag etter 2. påskedag må vinterdekkene være tatt av. Med unntak av i Nordland, Troms og Finnmark hvor fristen er 1. mai. Datoen er ikke absolutt, kravet om tilstrekkelig veggrep veier tyngre.

Det er føreren som må vurdere om kjøretøyet har tilstrekkelig veigrep.

Sørg for å sjekke sommerdekkene før du bytter om. Dato, mønsterdybde og lufttrykk er alle essensielle krav for at din sikkerhet i bilen skal være ivaretatt. Minimumskravet på mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 .. (NAF anbefaler imidlertid minimum 3mm). Det skal være mønsterdybde over minst ¾ av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets.

For at dekkene skal være i best mulig stand til neste år, er det viktig å vaske både dekk og felg. Dekkene må oppbevares tørt og mørkt og i en stabilt kjølig  temperatur.

Velger du å benytte  et dekkhotell blir dekkene skiftet, vasket, pleiet og oppbevart for deg til neste sesong.

Ramsalte vinter-veier

Mye salt på veiene skaper utfordringer for bremsene. Sørg for godt vedlikehold, for bilen og for en sikker kjøretur.

Med en snørik vinter, er det mye salt på veiene. Salt er aggressivt på metall og binder veistøv og annen forurensning til dekkene og gjør dem glatte. Det reduserer bremseeffekten. Derfor er det ekstra viktig å sørge for å vaske bremseskivene vinterstid. Bremseskivene kan ruste på baksiden, og du bør velge et vaskeprogram med underspyling. Vasker du bilen selv, bør du skylle godt i hjulhusene. Dekkene har også godt av en boks dekkrens i ny og ne.

Skodd for snø-føre

To potensielt snøfulle ferier står for tur. Vinterferie og påske. For mange betyr det ski og hyttetur på fjellet. Sørg for at alle er skodd for forholdene, inkludert bilen.

Ikke la dårlige dekk ødelegge turen, ta en ekstra sjekk før du drar. Piggdekkene skal av første mandag etter 2. påskedag. I Nordland, Troms og Finnmark er det 1. mai som gjelder. Piggfrie dekk har ingen fast dato de må av. Husk at det er du som fører som må vurdere om kjøretøyet ditt har dekk som mestrer føret.

Undersøkelser viser at bilkjørere ikke har god nok kunnskap om hva som er påkrevd mønsterdybde. Minstekravet på vinterdekk er 3 millimeter, den anbefalte grensen er 4, mens NAF anbefaler helt opp til 5 millimeter. Dekkene bør heller ikke være for gamle, selv om mønsterdybden er ok. Gummi har en tendens til å bli hardt etter noen år og da vil den miste noe av gripeevnen. Holdbarhetsdatoen henger også sammen med oppbevaringen. Dekk skal oppbevares rene i et mørkt og tørt rom.

Gode dekk reduserer farlige situasjoner på glatte vinterveier.

Vet du hvor gammelt dekket ditt er?

For å kunne kontrollere dekkets alder benytter de fleste dekkfabrikanter en felles merking. Denne finner du på dekkets sidevegg.

På dekk produsert etter 1999, er det fire sifre som identifiserer produksjonstidspunkt. De to første tallene forteller hvilken uke dekkene ble produsert og de to siste tallene forteller i hvilket år.

For eksempel: Et dekk merket “1411” ble produsert i uke 14 i år 2011.

Dekk er ferskvare!

Alle dekk (inkludert reservedekk) som er mer enn 10 år gamle bør byttes selv om de tilsynelatende er helt i orden og mønsterdybden er godt over minimum. Dette fordi dekk regnes som “ferskvare” og økt alder forringer kvaliteten på gummien og dermed dekkets veigrep og sikkerhetsegenskaper.

Kilde: Continental

DekkPartner fører testvinnerne

NAF bladet Motor har testet hvilken bildekk du bør velge i sommer – og vinneren får du hos DekkPartner.

Dekk handler om sikkerhet. De håndflatestore avtrykkene mot asfalten skal styre, bremse og sørge for stabilitet til bilen på svingete veier. Ønsker du den aller beste sikkerheten er det vanskelige å komme utenom de anerkjente merkene som bruker store summer på teknisk utvikling av dekkene.

(les mer…)