Nyheter

Michelin CrossClimate

Nytt revolusjonerende sommerdekk!

Michelin CrossClimate er et revolusjonerende nytt sommerdekk som sørger for sikkerhet fra tidlig vår til sen høst.

Michelin CrossClimate er utviklet for å håndtere det vekslende været som vår, sommer og høst kan by på i Norge. Alt fra tørt sommervær den ene dagen til nedbør og kalde temperaturer den andre, og til og med et uventet snøfall.

Meget god ytelse på sommerveier
Michelin CrossClimate presterer utmerket på sommerveier og dekket har beste rangering – ‘’A’’ – i den europeiske dekkmerkingen for bremsing på våt vei.

Ekstra trygghet fra tidlig om våren til sent på høsten
Michelin CrossClimate sørger for ekstra sikkerhet mellom tidlig vår og sen høst ettersom det er merket med både M+S (Mud & Snow) og 3PMSF (3-Peak Mountain Snow Flake). 3PMSF er en sertifisering som viser til gode egenskaper på snø ved bremsing og akselerasjon.

Mye for pengene
Michelin CrossClimate har en utmerket levelengde som kan sammenliknes med sommerdekket Michelin Energy Saver + ifølge tester gjennomført av Dekra Test Center (3).

Kom innom oss for en inspirerende dekkpart i dag!

Klikk her for å finne din nærmeste DekkPartner

3) MICHELIN CrossClimate har en levetid tilsvarende MICHELIN Energy Saver+ i henhold til de gjennomsnittlige testresultatene fra DEKRA TEST CENTER mellom 11/2014 og 01/2015 på dimensjonene 205/55 R16 og 195/65 R15 sammenlignet med MICHELIN Energy Saver+. MICHELIN Energy Saver+.oppnådde høyest poengsum, 0,5, fra ADAC på levetid i 2014 sammenligningstest for sommerdekk på dimensjon 205/55R16.

Nokian Hakka

Enestående sikkerhet!

La ikke nordiske veier og føreforhold overraske deg. Nokian Hakka sommerdekk sikrer deg en trygg reise uansett føreforhold.

Om det er tidlig forsommer eller kjølige høstkvelder, tørre motorveier eller regnvåte landeveier. Velg et gjennomtestet kvalitetsprodukt som passer din bil og din kjørestil. Med dekkene i Hakka sommerdekk familien følger også Hakka Garantien, om uhellet skulle være ute og dekket går i stykker.

Kom innom oss for en inspirerende dekkpart i dag!

Klikk her for å finne din nærmeste DekkPartner

 

Pirelli Cinturato

Italiensk premium!

Pirelli er kjent for å produsere noen av verdens beste premium-dekk.

Det italienske selskapet bruker enorme ressurser på forskning og utvikling også med fokus på Nordiske forhold. Pirelli er også nummer en i Europa på “Ultra High Performance” dekk. I tillegg satser selskapet hardt på motorsport. Pirelli er eneleverandør til Formel1 sirkuset og tungt inne som leverandør av rallydekk til World Rally Campionship WRC.

Med Pirelli Cinturato P7 på bilen får du et suverent sommerdekk som er kåret til et av markedets absolutt beste, både på komfort og sikkerhet.

Kom innom oss for en inspirerende dekkpart i dag!

Klikk her for å finne din nærmeste forhandler

 

 

 

Goodyear skrapelodd

Benytt sjansen til å vinne gratis dekk!

Kjøp Goodyear-dekk -> skrap & svar

Når du kjøper nye Goodyear-dekk, får du utdelt skrapelodd sammen med kviteringen. Skraper du så frem tre like dekksymboler, og svarer riktig på et spørsmål, så vinner du dekkene!

Med Goodyears kampanje «100 % MADE TO FEEL GOOD» garanti kan du bare vinne! Vi er helt overbevist om at Goodyears sommerdekk lever opp til de høye forventningene dine. Hvis du ikke er helt fornøyd, erstatter vi de nye dekkene.

Kom innom oss i dag for en inspirerende dekkprat!

Klikk her for å finne din nærmeste DekkPartner

 

De beste dekkene for vintersesongen 2015/2016!

NAFs vinterdekktest blir utført hvert år for både pigg og piggfrie dekk. I begge kategorier er det Nokian som stikker av med seiren i år.

Piggdekk:
Skal du være sikker på grepet på is, er piggdekkene fortsatt best. Ingen piggfrie dekk er i nærheten av piggdekkene på slikt føre.  Nokian Hakkapeliita 8 får toppkarakterer i alle disipliner på is, med kort bremselengde og godt sidegrep. Det er liten tvil om at 190 pigger er til god hjelp på dette underlaget. Også på snø er dekket blant de aller beste.

Pirelli gjør det også skarpt i årets test. Pirelli Ice Zeros egenskapene på is er jevne og gode og gir deg ingen ubehagelige overraskelser.  I tillegg er dette ett av piggdekkene som er best på våt asfalt og har de mest stabile egenskapene på sporet vei.

Er du på jakt etter et piggdekk som støyer lite, kan Michelin være et godt alternativ. Det som er positivt med dekket er at egenskapene er jevne i alle disipliner. Sånn sett gir ikke dekket deg noen uventete og brå overraskelser. På våt og tørr asfalt er Michelin X-Ice North betydelig bedre og støyer mindre enn de fleste piggdekkene.

Piggfrie:
For de aller fleste er piggfrie dekk et meget godt alternativ. I enkelte disipliner presterer piggfritt bedre enn piggdekk. Også blant de piggfrie dekkene er Nokians filosofi tydelig: Å være best på is.Det gjør dekkene til den Finske produsenten til vinnere også i denne kategorien. Best ut kommer Nokian Hakka R2

Michelin X-Ice er også et piggfritt dekk som gjør det godt i testen blant de piggfrie dekkene. Michelin er lett å kjøre på alle underlag. Det har godt bremsegrep både på is og snø og er stabilt i de fleste kritiske situasjoner.


Lurer du på hvilket dekk som passer best til din bil og ditt kjøremønster? Kom innom oss i dag, så hjelper vi deg med å finne riktig dekk til ditt behov.

Flere fikk kjøreforbud!

Det slurves dessverre mye med dekksikkerheten på mange lastebiler. En storkontroll av tunge kjøretøy langs E136, avdekket mange skrekkeksempler på hvordan dekk til en lastebil ikke skal være. Flere av de tunge kjøretøyene fikk kjøreforbud!

Dette kommer frem i en artikkel i Sunnmørsposten denne uka les hele artikkelen her

  • Fem fikk kjøreforbud for henholdsvis manglende sikt, dårlig lastsikring, tekniske mangler eller manglende løyve, opplyser Statens vegvesen i Møre og Romsdal.
  • To er anmeldt for brudd på kjøre-/hviletiden og for at kjøretøyet var for langt med tanke på Trollstigen.
  • Kjøretøyet ned Trollstigen var 19 meter langt, mot 13,1 meter som tillatt lengde. Her var også bremsene varme, opplyser Statens vegvesen.
  • 18 fikk gebyr for manglende vinterutrustning. Fem fikk overlastgebyr.

Skjerpede krav til dekk

I storkontrollen har de særlig fokus på vinterutrustningen til de tunge kjøretøyene som stoppes i kontrollen.
– Ettersom kravene til dekkutrustning på tunge kjøretøy ble skjerpet forrige sesong, kommer vi til å ha særlig fokus på dette under den regionale felleskontrollen, sier Runar Inge Larsen i Statens vegvesen.

Høstføret: Vått og vågalt?

Slitte dekk gir tynnslitt sikkerhet! Faren for vannplaning øker betraktelig og bremseegenskapene blir kraftig redusert på vått føre.

Høstens tommelfingerregel

En generell regel er at du bør bytte sommerdekkene når mønsterdybden er 3 mm og tilsvarende 4 mm for vinterdekk. Under 4 mm på vinterdekk reduserer snø- og is-egenskapene betraktelig.

Det er også verdt å vite at vinterdekk har betydelig kortere bremselengde ved lavere temperaturer på vått føre (selv uten snø og is), enn hva sommerdekk har. Piggfrie vinterdekk kan dermed være de beste høstdekkene – særlig for deg som stadig farter til fjells.

Derfor kommer vi med et godt høstråd: Bytt ut de gamle dekkene før de når minste tillatte mønsterdybde (1,6 mm)!

Nå kommer de smarte dekkene!

Smarte dekk inneholder elektronikk som overvåker trykk, temperatur og moment. Hvis noe er galt varsles sjåføren. Ny lov krever smarte dekk på alle nye biler.

– Gode dekk er det beste sikkerhetsutstyret du kan spandere på deg og familien! Kontaktflaten bilen har til veibanen er faktisk ikke større enn fire håndflater. Da gjelder det å ha bilen riktig skodd. Med dekkovervåkningssystemet (Tyre Pressure Monitoring System, TPMS) sikrer du deg riktig lufttrykk på bilen. Det er bra for både sikkerhet, dekkslitasje og drivstofforbruk, sier Håkon Åmotsbakken, daglig leder for DekkPartner.

Ny lov

Alle nye biler registrert etter 1. november 2014, skal være utstyrt med dekktrykksensorer (TPMS). Det innebærer at mange bilmodeller allerede nå har dette som standardutstyr, og at flere og flere biler får smarte dekk i tiden fremover.

– Mange nye biler er allerede utstyrt med dekktrykksensorer. Derfor har alle DekkPartner-verksteder TPMS-kompetanse. Hvis du kjøper nye vinterdekk til en bil med TPMS er det nemlig viktig å få riktig sensor, ellers risikerer du å plages av feilmeldinger hele vinteren, forteller Håkon Åmotsbakken.

Store penger å spare

Det er dyrt å kjøre med feil lufttrykk. Ikke bare bruker du mer bensin, dekket slites også langt raskere:

dekkinfo

– To tredjedeler av europeiske bilister kjører med for lavt lufttrykk. Det gjør at 2 millioner liter drivstoff går til spille og 4,8 millioner tonn CO2 slippes unødvendig ut. Det er altså både liv, penger og miljø å spare, forklarer Håkon Åmotsbakken

På innsiden av dekket er det montert en sensor, som kontinuerlig overvåker dekktrykket. Hvis trykket endrer seg vil sensoren sende et radiosignal som varsler sjåføren umiddelbart.

Vær OBS ved dekkskift

Dekkovervåkningssystemet kan være ganske skjørt. Pass på å fortelle dekkverkstedet ditt at bilen din er utstyrt med trykksensor. Ellers risikerer du at sensoren skades.

– Å skifte dekk er ikke som å skru sammen en IKEA-hylle. Hvis du gjør noe feil risikerer du at dekket eller felgen ødelegges, eller i verste faller av i fart. Enten du skifter dekk selv eller gjør det på verksted må du huske å sjekke boltene og at det er riktig lufttrykk i hjulene, understreker Håkon Åmotsbakken.

Mange skal på jakt i fjellet denne helgen, og der kommer nattefrosten. Da gjelder det å få på vinterdekk. Etter dekkskiftet er gjort anbefaler Håkon at du kjører en liten tur. Aller viktigs er det etter kjøreturen å sjekke dekkene og eventuelt se om hjulmutterne trenger å strammes.

Skal du i år skifte dekk selv anbefaler vi deg å lese DekkPartners 6 Tips for dekkskifte.

  1. Sørg for at bilen står stabilt på jekken. Husk å sette bilen i gir og dra på håndbrekket før du jekker opp bilen!
  2. Mange dekk er retningsbestemt. For å unngå feil, legg dekkene ved siden av bilen der det skal på. Er du usikker, se på dekkets innside etter en pil med tekst «rotating direction».
  3. Mange biler er levert med forskjellige bolter/muttere til sommer/vinterfelg – bruk de rette!
  4. Kontroller lufttrykk på vinterdekkene! Riktig lufttrykk sparer slitasje, drivstoff og ikke minst miljøet.
  5. Minimumskravet til mønsterdybden på vinterdekkene er 3 mm, men 4 mm er anbefalt. Husk at også alderen er avgjørende.
  6. Ikke la dekkene ligge ute mellom sesongene. For at dekkene skal ha lang levetid og være i best mulig stand til neste år lagre de på et kjølig, mørkt og tørt sted.

Fakta om DekkPartner

DekkPartner er Nordens største dekk-kjede med 246 verksteder, hvorav 55 i Norge. DekkPartner fører et bredt sortiment av dekk og felg, til personbil, lastebil, MC og til tungtransport. DekkPartner er leverandør uavhengige spesialister på dekk og står fritt til å gi de beste rådene for bil og kjørestil.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Håkon Åmotsbakken, daglig leder DekkPartner
Mobiltelefon: (+47) 958 34 568

Se også www.dekkpartner.no

 

Den store vinterdekktesten 2013 – her er årets vinnere!

DekkPartner var først ute i Norge med å annonsere vinnerne i Tekniikan Maailma (Teknikens Värld i Sverige) anerkjente dekktest som gjennomføres av Testworld i Finland hvert år. I år ble det fransk seier blant de piggfrie.

Årets beste piggfrie
Blant de piggfrie vinterdekkene er det Michelin X-ice XI3 som stikker av med seieren som beste vinterdekk 2013 med en score på 7,6. Nokian Hakkapeliitta R2 følger tett etter med en score på 7,5. Tredje plassen blant vinterdekkene uten pigg er delt mellom Pirelli Ice control og Bridgestone Blizzak WS70, begge med 7,2.

Årets beste piggdekk
Vinneren i klassen for piggdekk ble Nokian Hakkapeliitta 8 med score 8,6. Andreplassen i kåringen av beste piggdekk for 2013 er Pirelli Ice Zero som får en score på 8,5. På tredjeplass kommer Continental Contilce Contact med en score på 8,2 delt med Gislaved Nord Frost 100 som også får 8,2 i score.

Vinneren, Nokian Hakkapelliita 8, er et dekk som inntil nylig har vært forbudt i Norge, og som dermed ikke har vært påtenkt for salg her til lands. Nå rett før vinterdekkene skal på, har imidlertid Vegdirektoratet snudd. De vil gi en midlertidig dispensasjon i to år og tillate dekket på norske veier.
– Dispensasjonen på Hakkapelliita 8 kom imidlertid litt for sent for årets norske vinter, utfordringen nå er at hverken dekkforhandlere eller Nokian sentralt har Hakkapeliiitta 8 tilgjengelig, men Nokian Hakkapeliitta 7 som fikk 8,5 i score i fjor, har vi tilgjengelig, sier Håkon Åmotsbakken hos DekkPartner.

Referansetesten i Norden
Tekniikan Maailma/Teknikens Värld sin årlige dekktest fra Testworld danner grunnlaget for det som ofte refereres til som NAF/Motor-testen i Norge, og som er dekktesten som trykkes i en rekke aviser og tidskrifter.
– I DekkPartner er vi lidenskapelig opptatt av dekk og felg, derfor er det morsomt for oss å kunne være først ute med å dele resultatene fra årets vinterdekktest, sier Håkon Åmotsbakken hos DekkPartner.

Resultatene kan variere noe
– I enkelte år hender det imidlertid at NAF/Motor vektlegger kriteriene i testen litt annerledes, noe som kan ha påvirkning på resultatrekkefølgen her i Norge, sier Håkon Åmotsbakken hos DekkPartner.

Har vinnerdekkene
DekkPartner er Nordens ledende dekk-kjede av frie forhandlere og fører et bredt utvalg fra de ledende dekkprodusentene.
– Som en uavhengig dekk-kjede legger vi vekt på kvalitet, sikkerhet, komfort og god totaløkonomi, så derfor selger vi alle testvinnerne hos oss, bortsett fra Hakkapelliita 8, som heller ingen andre dekk-kjeder har i Norge ennå, sier Håkon Åmotsbakken hos DekkPartner.

Hold deg oppdatert på hva som skjer i dekkverdenen, følg oss på Facebook ved å trykke her!

 

 

 

 

DekkHotell

Sjekk inn dekkene dine på DekkHotell. Da blir dekkene skiftet, vasket, pleiet og oppbevart til neste sesong.

Vi løser alle problemer rundt hjulskift og oppbevaring. Ikke bare skifter vi dekkene dine i en fei, men vi sørger også for å oppbevare dem under riktige og trygge forhold.

Vi tar oss av renhold av både dekk og felger, slik at de holder seg bedre under lagring. Kontroll av dekk og felger inngår i servicen på vårt DekkHotell. Vi sjekker at mønsterdybden er tilstrekkelig for å tåle en ny sesong. Avbalansering av dekkene tar vi oss også av.
 
Vask
Vask av dekk og felger før lagring gjør at de holder seg bedre og forlenger dekkets levetid. Vi sørger for grundig rengjøring før lagring.

Oppbevaring
Oppbevaring under riktige forhold er viktig. Med DekkHotell slipper du tunge løft og frigjør lagringsplass.

Timebestilling
Vi sender deg forslag om tidspunkt for hjulskift. Vi sørger for at bilen din blir riktig “skodd” i forhold til årstidene.

Balansering
Avbalansering bør gjøres før hver sesong.

Kontroll
Kontroll av dekk og felger er et viktig sikkerhetstiltak. Vi sjekker at mønsterdybden er tilstrekkelig for å tåle en ny sesong. Må noe utbedres, får du beskjed i god tid.

Forsikring
Forsikring sørger for at alle hjulene som er lagret på våre DekkHotell er dekket mot tyveri og brann.

Det er lov, men ikke lurt!

Når fristen for å legge om til sommerdekk er passert er det ikke lenger lov å kjøre med piggdekk, men det er fortsatt lov å kjøre med piggfrie vinterdekk. Lov, men ikke lurt.

Dekktester NAF har utført viser at piggfrie vinterdekk har langt dårligere egenskaper enn sommerdekk når det er varmegrader og våt asfalt.

De store årstidsvariasjonene i Norden gjør det nødvendig å bytte dekk, både vår og høst. Variasjoner i temperatur og nedbør stiller ulike krav til dekk, mønster og gummi. Risikoen for vannplaning kan øke dramatisk ved kjøring med slitte piggfrie vinterdekk på sommerføre, og bremsestrekningen kan bli betraktelig lengre.

Tall fra NAFs tester av piggfrie vinterdekk i varmegrader og våt asfalt:

  • Ved 80 kilometer i timen i 6 varmegrader: 10,5 meter lenger bremsestrekning enn sommerdekk
  • Ved 50 kilometer i timen i 20 varmegrader: 14,5 meter lenger bremsestrekning enn sommerdekk

Se www.naf.no for mer informasjon.

Har du riktig lufttrykk i dekkene dine?

Å kontrollere lufttrykket er like viktig som det er enkelt. Å kjøre rundt med feil lufttrykk koster deg ekstra drivstoff, sliter mer på dekkene og er ikke minst trafikkfarlig. Dekk med for lavt lufttrykk gir økt drivstofforbruk og økt CO2- utslipp. Både for mye og for lite luft vil gi unødvendig slitasje på dekkene. Sjekk instruksjonsboken.

Husk samtlige dekk 

Svært mange slurver med kontroll av lufttrykket. Det korrekte trykket til dine dekk står i instruksjonsboken. Luften siger ut etter hvert som dekkene tilbakelegger mil, derfor er det viktig å sjekke trykket med jevne mellomrom, gjerne hver måned. Husk for all del å sjekke samtlige dekk.

Ekstra last betyr ekstra luft

Dersom bilen din er tungt lastet, for eksempel i forbindelse med en ferietur, bør du øke det anbefalte lufttrykket med ti prosent.