Dekkskift.no
Åpningstider
  • Mandag 09.00 - 18.00
  • Tirsdag 09.00 - 16.00
  • Onsdag 09.00 - 16.00
  • Torsdag 09.00 - 16.00
  • Fredag 09.00 - 14.00
Åpningstider er dropin, ingen behov for timebestilling for vanlig dekkskift.
Dekkhotell har egne timer som må bookes.
NB, vi har flyttet til Dovrebygget.
Kontakt oss
Dekkskift.no
Fjerdingby

Dekkskift.no

Øvre Rælingsveg 176
2008 Fjerdingby
Åpningstider
  • Mandag 09.00 - 18.00
  • Tirsdag 09.00 - 16.00
  • Onsdag 09.00 - 16.00
  • Torsdag 09.00 - 16.00
  • Fredag 09.00 - 14.00
Åpningstider er dropin, ingen behov for timebestilling for vanlig dekkskift.
Dekkhotell har egne timer som må bookes.
NB, vi har flyttet til Dovrebygget.
Bytt forhandler
Dekkskift.no

Dekkskift.no

Øvre Rælingsveg 176
2008 Fjerdingby
Åpningstider
  • Mandag 09.00 - 18.00
  • Tirsdag 09.00 - 16.00
  • Onsdag 09.00 - 16.00
  • Torsdag 09.00 - 16.00
  • Fredag 09.00 - 14.00
Åpningstider er dropin, ingen behov for timebestilling for vanlig dekkskift.
Dekkhotell har egne timer som må bookes.
NB, vi har flyttet til Dovrebygget.
Bytt forhandler

Hva er dekktrykk?

Lufttrykket i dekkene våre er det som hjelper til med å bære bilens last, og også det som holder dekkene i form.
Det indre gummilaget på dekkene sammen med den tettsittende felgen holder luften i dekkene fanget. Til tross for dette påvirkes dekktrykket av at dekkene lekker litt luft innimellom, avhengig av hvor mye og hvor ofte du kjører. For å få så lang levetid for dekkene dine som mulig, er det viktig at du sjekker dekktrykket regelmessig.
Dekktrykket som er anbefalt for din bil er individuelt, og er alltid nøye angitt i bilens håndbok.

TPMS eller såkalte dekktrykkventiler er et elektronisk dekkovervåkingssystem i kjøretøyet. TPMS systemet varsler deg hvis lufttrykket i ett eller flere dekk blir for lavt. Trykktapet varsles i bilens display med et symbol i form av et dekktverrsnitt med et utropstegn når problemet opptrer.

Ifølge det nye EU-direktivet er automatisk dekktrykkovervåking – TPMS-system – nå obligatorisk på alle nye personbiler. Kravet trådte i kraft 01. november 2014. Direktivet omfatter ikke eldre biler. Biler eldre enn 2014 som ikke har et dekktrykkovervåkingssystem behøver ikke å ettermontere et slikt system.

Hensikt med dekktrykksensorer

  • Øke kjøresikkerheten og redusere ulykker; feil dekktrykk vil øke bremselengden og påvirke kurveegenskapene, og dekkene kan overopphetes.
  • Redusere drivstofforbruket pga. ikke optimalt dekktrykk.
  • Redusere CO2-emisjon og dekkslitasje pga. forhøyet rullemotstand. 

Fordeler med dekktrykksensorer

  • Problemer med dekktrykket blir meldt til bilføreren med en gang.
  • Problemene kan behandles tidlig.
  • Manuelle lufttrykkontroller er ikke nødvendigeHva er forskjellene på direkte eller indirekte dekktrykksensorer?

Direkte

Direkte TPMS er dekktrykkovervåkning ved hjelp av sensorer i hvert dekk som måler trykket og temperaturen. Registrerte data overføres trådløst til mottaker i bilen og vises i bilens instrumentpanel. Gir veldig presis dataregistrering, samt tilleggsfunksjoner som dekkposisjonsregistrering, måling av trykkfall mens kjøretøyet står stille, og overvåkning av reservehjulet.

Indirekte

Ved hjelp av bilens ABS-sensorer indikeres vedvarende eller økende forskjell på et hjuls omdreiningshastighet i forhold til de andre hjulene. Indirekte TPMS kan gi feilindikasjon om nye dekk monteres sammen med slitte dekk eller om dekk med annen dimensjon (rulleomkrets) monteres.