Hvordan fungerer de nordiske friksjonsdekkene?
Piggfrie dekk av den nordiske typen skiller seg fra de europeiske friksjonsdekkene hovedsakelig i gummiblanding. I de nordiske piggfrie dekkene er gummiblandingen mykere, og sapingene (se Dekkskole del 3 - Dekkmateriale og struktur) er flere. Denne kombinasjonen gjør dekket mer fleksibelt og griper mer av veidekket. Takket være at det nordiske friksjonsdekket er mykere, skaper det en lavere rullemotstand, og du får også en tur med lavere støynivå enn om du hadde brukt en annen type dekk.
Hva er forskjellen mellom europeiske og nordiske friksjonsdekk?
Nordiske piggfrie dekk:
Har en mykere gummiblanding som gir bedre grep på is og snø.
Nordiske piggfrie vinterdekk har ofte en hastighetsindeks R (170 km / t) eller Q (160 km / t) (Hastighetsindeks = dekkets anbefalte maksimale hastighet, se "Dekkskole del 5 - Hastighetsindeks og lastindeks")
Flere siper i dekkets slitebane gir et godt vintergrep.
De nordiske piggfrie vinterdekkene beholder sin utmerkede funksjon selv i ekstrem kulde.
Er primært optimalisert for vått grep og kjøreegenskaper ved høye hastigheter.
Har ofte en hastighetsindeks V (240 km / t) eller H (210 km / t). (Se "Dekkskole del 5 - Hastighetsindeks og lastindeks")
Dekkens hardere gummiblanding gir et dårligere grep i snø og is og kaldt veiforhold.
De har færre sipes, noe som gir større fokus på vannavstøtning enn på optimalisert grep på veibanen.
De europeiske piggfrie vinterdekkene bør ikke brukes i verken Norge, Sverige eller Finland
Vil du ha mer informasjon om nordiske piggfrie dekk? Trenger du råd om hvilke dekk som er best for deg og dine kjørevaner?
Ikke nøl med å kontakte oss på Dekkpartner, vi hjelper deg gjerne!