Velkommen til Dekkpartner
- din lokale dekkforhandler

Velg din lokale forhandler for å gå videre med booking.

Velg din lokale forhandler for å komme til webshoppen.

Finn forhandler
08369410 info@dekkpartner.no

Del 7 - Europeisk vinterdekk

Friksjonsdekk er varianten av piggfrie vinterdekk, og som primært er tilpasset en europeisk veiforhold. I motsetning til den nordiske typen piggfrie vinterdekk, er de europeiske friksjonsdekkene godt tilpasset for kjøring selv i høye hastigheter på våte og tørre veier, våte eller gjørmete underlag og bar bakke.

Hvordan europeiske friksjonsdekk fungerer

Europeiske friksjonsdekk har en mykere gummiblanding enn piggdekk, men hardere gummiblanding enn de nordiske friksjonsdekkene. Takket være den mykere gummiblandingen som finnes i europeiske friksjonsdekk sammenlignet med piggdekk, får europeerne høyere friksjon og griper tak i en større del av veidekket.

 

Hva er forskjellen mellom europeiske og nordiske friksjonsdekk?

De europeiske friksjonsdekkene er ikke tilpasset et nordisk klima. Å kjøre med europeiske friksjonsdekk på veier dekket med moderate mengder snø er greit, men dekkene mister mange av sine fordelaktige egenskaper hvis du skulle bruke dem i de veldig kalde nordiske vintrene - derfor anbefales ikke dette.

 

Europeiske friksjonsdekk:

Er hovedsakelig optimalisert for vått grep og gode kjøreegenskaper ved høye hastigheter på bar bakke.
Har vanligvis en hastighetsindeks på V (240 km / t) eller H (210 km / t). (Se "Dekkskole del 5 - Hastighetsindeks og lastindeks")
Europeiske piggfrie vinterdekk har en hardere gummiblanding enn deres nordiske motstykke, noe som gir dem et dårligere grep i snø og is og kalde veiforhold.
De europeiske friksjonsdekkene har færre siper, noe som gir dekkene større fokus på vannavstøting.
Europeiske friksjonsdekk skal ikke brukes i Finland, Norge eller Sverige.
 

Nordiske friksjonsdekk:

Har en gummiblanding som er mykere enn piggdekk og også mykere enn den for europeiske friksjonsdekk. Dette gir de nordiske friksjonsdekkene bedre grep på is og snø.
Har ofte en hastighetsindeks R (170 km / t) eller Q (160 km / t) (Hastighetsindeks = dekkets anbefalte maksimale hastighet, se "Dekkskole del 5 - Hastighetsindeks og lastindeks")
Den nordiske typen friksjonsdekk har flere lameller i dekkets slitebane, noe som gir et godt vintergrep.
De nordiske dekkene beholder sin utmerkede funksjon selv ved svært lave temperaturer.
Vil du vite mer om europeiske friksjonsdekk og deres egenskaper? Trenger du gode råd eller to angående hvilke dekk som passer best til bilen din og dine kjørevaner - piggdekk eller friksjonsdekk? Ikke nøl med å kontakte oss på Dekkpartner, vi hjelper deg gjerne!

Vi benytter cookies (informasjonskapsler) for å gi deg en bedre brukeropplevelse på vår nettside. Ved å bruke våre nettside samtykker du til vår bruk av cookies
Les mer om cookies og personlig personvern.
Jeg aksepterer